Tekstų rašymas ir psichologija: 4 patarimai, kaip rašyti įtikinamiau
Tekstų rašymas, kaip ir rinkodara, glaudžiai siejasi su psichologija. Tekstu mes galime įtraukti, sudominti ir nepaleisti, bet taip pat galime atgrasyti.
Tekstų rašymas paprastai yra skirstomas į copywriting ir content writing tekstus. Apie skirtingus šių tekstų tikslus papasakosiu kiek vėliau, tačiau dabar noriu pabrėžti, kad šiandien kalba eina apie copywriting’ą (t. y., parduodančių tekstų rašymas).
Tad kaip parašyti taip, kad būtų įdomu ir naudinga? Ką reikia žinoti rašant tekstus, kad apie tam tikrą prekę ar paslaugą norėtųsi skaityti dar ir dar ir, galiausiai, prekė atsidurtų krepšelyje?
1. Konkretumas
Interneto svetainių tekstai turėtų būti konkretūs. Rašant tekstus, kiekvieną sakinį reikėtų iš anksto pasverti. Rašydami pasistenkite įsivardyti, ar sakinį rašote iš inercijos, ar jis iš tikrųjų ką nors svarbaus pasako?
Kodėl? Nes žmonės iš pradžių yra linkę pasitikėti konkrečiais teiginiais, o vėliau, jei patirtis sėkminga, – ir jūsų prekės ženklu ar veikla.
Pavyzdžiui, vietoje teiginio „mes jums greitai atrašysime“, paminėkite: „atsakymą pateiksime per 24 valandas“. Kas yra „greitai“? Skaitančiajam arba būsimam jūsų klientui tai nėra labai aišku. Turbūt kaip ir jums patiems.
2. Paprastumas
Kitais žodžiais tariant, jūsų žodynas turi būti suprantamas ir septintokui.
Kodėl? Žmonės nemėgsta „sunkių“ tekstų, kurie yra gausiai apkrauti įmantriomis frazėmis, terminais ir frazeologizmais. Rašant sudėtingai, labai lengva „pamesti“ skaitytoją. Dėl to tekstas turi būti kuo sklandžiau parašytas. Jis turi lengvai, be jokių papildomų pastangų „skaitytis“.
Žinoma, gali būti, kad ir sudėtingesnis (galbūt profesinis) tekstas skaitytojui bus įdomus. Tačiau reikia įvertinti tai, kad jam nežinant vieno ar kito termino reikšmės, skaitytojas norės jas išsiaiškinti. Tuomet reikšmes kitame tinklalapyje pasitikrinęs skaitytojas gali užsimiršti ir visai nebegrįžti į jūsų puslapį.
Dėl to sudėtingesnius terminus reikėtų aiškinti pačiame tekste, tačiau prioritetas turėtų būti teikiamas aiškiai, ir septintokui suprantamai kalbai.
Svarbu paminėti, kad nepamirštumėte atsižvelgti ir į savo tikslinę auditoriją, jos poreikius ir vertybes. Rašydami parduodančius ir kitus tekstus įsivaizduokite, kad rašote būtent jiems.
3. Skaičiai, procentai, statistika
Kodėl svarbu tekstuose dėstomą informaciją pagrįsti statistiniais duomenimis ar kitais tyrimų rezultatais?
Nes argumentuota, mokslu paremta informacija skaitytojui visada kelia daugiau pasitikėjimo. Na nebent pasirinksite argumentuoti falsifikuotais faktais.
Skambios frazės dažniausiai lydi tekstus, kuriuose retai tikslios informacijos sutiksi. Ką reiškia „atlikta daugybė bandymų“, jei tiksliai negali įvardyti, kiek ir kokių bandymų buvo įgyvendinta?
Kaip suprasti teiginį „mokslininkai rekomenduoja“, jei nei vienas egzistuojantis mokslininkas nėra įvardytas?
Geriau grįžkime prie konkretumo, kurį labai rekomenduočiau grįsti realiais skaičiais ir bandymais.
Tad kaip tinkamai panaudoti skaičius tekste? Svarbu žinoti, kad tekstų rašymas glaudžiai siejasi su skaičių raiška, o ne tik elementariu paminėjimu:
Jei norite pabrėžti 20 % skaičiaus svarbą, rašykite 1 žmogus iš 5. Kodėl? Tokiu būdu mes lengviau suvokiame tyrimo mastelį, vaizduotėje pradeda vaidentis artimų žmonių veidai, kurie, mūsų galva, tame konkrečiame bandyme ir dalyvavo. Jei trumpai, tuomet skaičius priimame per asmeninę prizmę.
Tačiau jei norite tam tikrus faktus sušvelninti ar kiek pagražinti, dėl tos pačios priežasties rašykite procentinę skaičiaus išraišką. Taip skaičius yra kiek sunkiau suvokti.
4. Laikas
Pažadu, tekstų rašymas nebeatrodys toks baisus, jei pritaikysite šį ir aukščiau minėtus psichologinius kriterijus. Beje, ši laiko taisyklė labiausiai galioja rašant parduodančius tekstus.
Tad kaip tinkamai tekstuose įvardyti laiką? Viskas paprasta – rašykite mažesnius skaičius.
Pavyzdžiui, vietoje „prekes jums pristatysime per 7–21 dienas“, rašykite „prekes pristatysime per 1–3 savaites“.
Svarbu paminėti, kad laiką nusakančius skaičius mažinti reikėtų prieš perkant, tačiau pačiame pirkimo procese, kai žmogus jau būna apsisprendęs pirkti, reikėtų rašyti tikslius skaičius.
Iki greito.
Pingback: Steve Harrison. How To Write Better Copy: tyrimais pagrįsta ir pavyzdžiais nusėta tekstų rašytojų maldaknygė | kemsynai